Följ Telenor Sverige

Kränkningar i spel främmande för föräldrar

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2015 09:41 CET

Närmare nio av tio barn över sju år spelar någon form av data- eller tv-spel och i jul ligger många spel under granen. Ändå har många föräldrar dålig koll på spelvärlden, enligt en ny undersökning från Demoskop och Telenor. Trots att spel är den vanligaste platsen på nätet där pojkar får nedsättande kommentarer och debatten om sexism i spelvärlden känner bara en av tre föräldrar till att det finns en hård jargong i spel.

Spel är en av de aktiviteter barn ägnar mest tid åt på nätet och kanske ännu mer under julledigheten. Drygt fyra av tio föräldrar anser att spelandet är bra för barnen och närmare hälften tycker att det är ett bra sätt att umgås. Tre av tio tycker dock att barnen spelar för mycket, bland föräldrar till tonårspojkar är siffran den dubbla. Det visar en ny undersökning med 1 000 föräldrar som undersökningsföretaget Demoskop gjort på uppdrag av Telenor.

Okunskap om hård jargong

Okunskapen om spelvärlden och vad barnen faktiskt gör när de spelar är stor bland föräldrar. Bara en av tre föräldrar känner till att det finns en hård jargong i spel enligt Telenors undersökning. Detta trots att spel är den vanligaste platsen på nätet där pojkar får kränkande kommentarer, enligt Friends*, och att många spelande tjejer vittnat om sexism och nedsättande kommentarer. Föräldrar till barn som spelar är mindre oroliga för att barnen ska utsättas för kränkande kommentarer än föräldrar till barn som använder sociala medier.

– Det är naturligare för föräldrar att hänga med till fotbollsträningen än att spela Counter-Strike med sina barn. Samtidigt ser vi att allt fler vill engagera sig och ta del av den fantastiska värld som spel erbjuder. Att föräldrar engagerar sig är viktigt, inte minst för att komma åt den hårda jargong som finns i många spel, säger Jesper Eglin, utbildare på spelförbundet Sverok, en av Telenors samarbetspartners.

Fyra av tio föräldrar uppger att de sällan eller aldrig pratar med sina barn om deras spelande eller liv på nätet, många anser att de inte har behov av det.

Telenor Sverige har under hösten lanserat initiativet #Nätprat, för att uppmuntra samtalet om nätet mellan barn och vuxna. Eftersom spel utgör en stor del av barns aktiviteter online har det blivit en viktig del av initiativet och Telenor har därför inlett ett samarbete med spelförbundet Sverok.

– För föräldrar kan det vara en hög tröskel att närma sig sina barns spelande. Med Nätprat vill vi hjälpa föräldrar att bli mer involverade. Vi vill uppmuntra föräldrar att nu under julen ta tillfället i akt och prata om och gärna också spela med barnen, då många får spel i julklapp och kanske spelar mer än vanligt, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundtrygghet och -analys på Telenor.

Så svarar föräldrarna om barnens spelande:

  • Närmare nio av tio föräldrar (85%) uppger att deras barn spelar TV- eller dataspel.
  • En av tre (34%) anser att deras barn spelar för mycket.
  • Åtta av tio (82%) anser att spel är beroendeframkallande
  • Sju av tio (69%) anser att det går ut över barnets fysiska aktiviteter.
  • Drygt hälften (51%) av föräldrarna har regler för vilka spel barnet får spela.
  • Fyra av tio (40%) har regler för hur länge barnen får spela.
  • En av tre föräldrar (33%) oroar sig för att barnet ägnar så mycket tid åt internet och spela att annat blir nedprioriterat (33%). Bland föräldrar till pojkar är 4 av 10 (38%) oroliga för detta.
  • En av fem föräldrar (18%) oroar sig över att det ska ta så mycket tid att det leder till social isolering. Bland föräldrar till pojkar oroar sig en av fyra för detta.
  • Föräldrar till barn som spelar är betydligt mindre oroliga för att barnen ska bli utsatta för kränkande kommentarer än föräldrar till barn som använder sociala medier (22%, 29%).
  • Drygt fyra av tio föräldrar(44%) anser att det är bra för barn att spela tv-eller dataspel, drygt en av tio (12%) anser att det är dåligt.
  • Inställningen till spelande är mer positiv bland föräldrar till yngre barn, föräldrar till barn som spelar och föräldrar som själva spelar.
  • Knappt hälften (46%) tycker att spel är ett bra sätt att umgås.
  • Fyra av tio (40%) anser att spelandet skapar en felaktig verklighetsuppfattning
  • Tre av tio (29%) anser att det att det skapar aggressioner.
  • En av fyra (27%) anser att det är bra för välbefinnandet.
  • Sju av tio (70%) anser att spel stimulerar fantasin.
  • Drygt en av tre (37%) anser att det är en hård ton mellan de som spelar.
  • Drygt hälften av föräldrar tillåter alltid eller ibland att barnet spelar spel med högre åldersgräns än barnets egen ålder (52%). Föräldrar till pojkar tillåter detta i större utsträckning, bland pojkar 11-14 år är andelen tre av fyra (76%).
  • De flesta föräldrar vet inte vart de ska vända sig om de behöver stöd och hjälp kring barnets internetanvändning (59%).
  • Fyra av tio föräldrar (40%) pratar sällan eller aldrig med sina barn om livet på nätet.

Om undersökningenUndersökningen genomfördes den 11-18 september 2015 av Demoskop på uppdrag av Telenor. 1 019 föräldrar till barn 7-18 år har intervjuats i en internetenkät som skickats ut till en slumpmässigt telefonrekryterad panel.Resultatet har vägts med avseende på föräldrarnas kön och ålder.

Om #Nätprat
#Nätprat är en kampanj från Telenor för att främja samtalet mellan vuxna och barn om livet online, i syfte att motverka mobbning och kränkningar bland barn och unga på nätet. #Nätprat går ut på att öka vuxnas kunskap om nätet och ungas digitala vardag och är en del av Telenors övergripande arbete med trygghet på nätet; ’Trygg på nätet’ vars syfte är att fler ska känna sig trygga och obehindrade i sin digitala vardag. Läs mer på www.natprat.se

Om Sverok

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 83 000 medlemmar i 1 200 föreningar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. I Sverok startar och driver ungdomar sina egna föreningar på egna villkor och skapar verksamhet tillsammans. Rollspel, lajv, brädspel, figurspel, e-sport och LAN utgör de huvudsakliga verksamheterna bland många andra. Läs mer på www.sverok.se

Om Telenors trygghetsarbete

Telenor har sedan 2004 flera initiativ på sina 13 marknader med fokus att göra internet till en säkrare plats för barn, och ingår bland annat i den europeiska koalitionen ”CEO Coalition to make the Internet a better place for kids”. I Sverige samarbetar Telenor bland annat med ECPAT, NOA (f.d. Rikskriminalpolisen), Surfa Lugnt och Röda Korset. Telenor tar aktivt ställning mot barnsexhandel och är sedan 2013 samarbetsföretag åt ECPAT. I år lanserade Telenor Sverige rapportknappen ”Telenor Safe Report” som gör det möjligt för användare att rapportera misstänkt barnsexhandel i mobilen, ett tips som automatiskt och anonymt går till ecpathotline.se. 2010 utvecklade Telenor, tillsammans med Röda Korsets ungdomsförbund, mobilchatten Jourhavande kompis. Samma år blev Telenor och Bredbandsbolaget även aktiva medlemmar i organisationen Surfa Lugnt. Telenor avslutade nyligen det fyraåriga skolprojektet Surf Academy där elever utbildats till internetambassadörer i syfte att utbilda sina egna lärare, och genomförde åren 2012-2014 TNS/SIFO-rapporten ”Barns Mobila Vanor”. Läs mer på http://tryggpanatet.telenor.se

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com