Följ Telenor Sverige

​Måns Zelmerlöw vinner slaget i digitala kanaler – toppar samtliga listor på Melodikollen.se inför finalen

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2015 15:53 CET

Måns Zelmerlöw är utan tvekan den stora snackisen i digitala kanaler inför finalen av årets Melodifestival. Han är inte bara den finalist som är mest omnämnd utan även den som engagerar mest i form av likes, delningar och retweets. Efter sex veckors mätningar står det dessutom klart att de största snackisarna i årets Melodifestival också är de artister som har gått längst i själva tävlingen.

Inför varje deltävling tar Telenor, genom tjänsten Melodikollen.se, temperaturen på snacket om artisterna i digitala kanaler. Artisternas egna inlägg, mycket av det som skrivs på bloggar, nyhetssajter och i publika inlägg samlas och presenteras i form av topplistor och jämförelser.

Måns Zelmerlöw mest omtalad bland finalisterna

Bland de tolv bidrag som deltar i morgondagens final pratas det överlägset mest om Måns Zelmerlöw. Han följs av Eric Saade på andra plats, och Samir & Viktor placerar sig därefter som trea.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast finalen i Stockholm:

  • 1.Måns Zelmerlöw
  • 2.Eric Saade
  • 3.Samir & Viktor

…och totalt sett bland samtliga tävlande i årets Melodifestival

Måns Zelmerlöw regerar också när man jämför samtliga 28 artister som har tävlat i årets Melodifestival. Även på den här listan hamnar Eric Saade tvåa, med Samir & Viktor på tredje plats.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga tävlingar:

  • 1.Måns Zelmerlöw
  • 2.Eric Saade
  • 3.Samir & Viktor

Zelmerlöw även stockholmarnas favorit

Lokalt i Stockholm, där den stora finalen hålls, pratas det också mest om Måns Zelmerlöw. Precis som på föregående listor ligger Eric Saade tvåa och Samir & Viktor trea.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – lokalt bland stockholmarna

  • 1.Måns Zelmerlöw
  • 2.Eric Saade
  • 3.Samir & Viktor

Måns får flest att gilla, dela och retweeta

När det handlar om de inlägg som fått flest personer att gilla, retweeta och dela har Måns Zelmerlöw petat ned Samir & Viktor från förstaplatsen. Dolly Style som slogs ut i andra chansen har, trots sin sorti från själva tävlingen, lyckats hålla sig kvar i toppen på listan över de som engagerar mest.

Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:

  • 1.Måns Zelmerlöw
  • 2.Samir & Viktor
  • 3.Dolly Style
  • 4.Linus Svenning
  • 5.Dinah Nah

Snackisarna de som har gått längst i årets Melodifestival

Det är tydligt att det som sägs och skrivs i digitala kanaler är en maktfaktor i årets Melodifestival. De artister som varit mest omtalade enligt Melodikollen.se är också de som nått störst framgångar i tävlingen. I samtliga deltävlingar har de artister som varit de största snackisarna antingen gått direkt till final eller till andra chansen. Enda undantaget är just andra chansen då varken Kristin Amparo eller Andreas Weise, båda riktiga snackisar i sociala medier, gick vidare.

Mest omtalad deltävling 1, Göteborg

  1. Eric Saade – direkt till final
  2. Behrang Miri feat. Victor Crone – andra chansen
  3. Dolly Style – andra chansen

Mest omtalad deltävling 2, Malmö

  1. Samir & Viktor – andra chansen, därefter till final
  2. Linus Svenning – andra chansen, därefter till final
  3. Magnus Carlsson – direkt till final

Mest omtalad deltävling 3, Östersund

  1. Jon Henrik Fjällgren – direkt till final
  2. Kristin Amparo – andra chansen
  3. Andreas Weise – andra chansen

Mest omtalad deltävling 4, Örebro

  1. Måns Zelmerlöw – direkt till final
  2. Dinah Nah – andra chansen, därefter till final
  3. Hasse Andersson – andra chansen, därefter till final

Mest omtalad andra chansen, Helsingborg

  1. Samir & Viktor – till final
  2. Kristin Amparo
  3. Andreas Weise

Samir Badran fortsatt favorit på Instagram

Den Instagrambild som fått flest att gilla inför finalen kommer, precis som föregående vecka, från Samir Badran från Samir & Viktor. Bilden hade på fredag förmiddag över 21 000 likes.

Länk till inlägget: https://instagram.com/p/0CoeWlnNJE/

Eric Saade enda artisten på topp-tio listan över mest använda hashtags

#melfest är alltjämt den hashtag som används mest i snacket kring Melodifestivalen i digitala kanaler. Överlag är de hashtags som nämner Melodifestivalen i någon form fortfarande populärast, och den enda artisten som lyckats ta sig in på topp tio-listan över mest använda hashtags är Eric Saade.

Mest använda hashtags med koppling till Melodifestivalen inför finalen i Stockholm:

  • 1.#melfest
  • 2.#melodifestivalen
  • 3.#mello
  • 4.#mello2015
  • 5.#melfest2015
  • 6.#melfest15
  • 7.#final
  • 8.#saadesting
  • 9.#sting
  • 10.#röstasaadesting

Melodikollen.se

Melodikollen.se samlas publikt publicerat innehåll som artisterna lägger upp på Instagram, Facebook och Twitter - före, efter och under varje tävling. Här samlas det mesta som skrivs om Melodifestivalen på nyhetssajter, i bloggar samt av svenska folkets publika inlägg på sociala medier.

Fakta:

Uppgifterna är hämtade från Melodikollen.se och bygger på publika inlägg från Facebook, Twitter och Instagram och Youtube utifrån etablerade och mindre etablerade hashtags om Melodifestivalen i stort, samt kring deltagande artister och artisters officiella konton. Stötande inlägg, spam, tävlingar etc. har plockats bort. Antalet hashtags och andra parametrar kan förändras vecka för vecka. Melodikollen.se innehåller inte exakt statistik, utan är en temperaturmätare över snacket i digitala medier.

Redovisad period: 09/03 00:00:00 och 13/03 08:20:00.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q4 2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com