Följ Telenor Sverige

Oscar Zia vinner slaget i sociala kanaler – men Frans utmanar

Pressmeddelande   •   Mar 11, 2016 14:08 CET

Inför Melodifestivalens final är det Oscar Zia det snackas mest om i sociala kanaler enligt Telenors tjänst Melodikollen. På andra plats ligger Samir & Viktor tätt följda av årets raket Frans, som legat i botten framtill förra veckan då han tog sig in på plats tre, där han placerar sig även idag.

Sociala medier har visat sig vara en av de viktigaste maktfaktorerna i Melodifestivalen och Telenor mäter för tredje året i rad vilka artister som är hetast på nätet. Melodikollen.se är en tjänst som scannar av sociala medier som bloggar, Facebook, Instagram och Twitter för att mäta vilka artister det pratas mest om. Även artisternas egna inlägg läses in för att mäta hur väl de presterar i antal likes, delningar och kommentarer.

– Redan inför första deltävlingen var det Oscar Zia som det snackades mest om och det är imponerande att han har lyckats hålla snacket uppe genom hela Melodifestivalsturnén. Förra året var detta en position som Måns Zelmerlöw höll. Att Frans har tagit svenska folket med storm syns även i sociala medier. Han klättrade hela tio placeringar förra veckan och ligger kvar i toppen. Får man tro snacket i sociala medier är det killarna som det står emellan imorgon kväll, säger Elisabeth Lindholm, festivalgeneral på Telenor.

Oscar Zia ohotad etta tack vare Twitter

Oscar Zia tar hem första platsen tack vare Twitter. På Instagram är det Samir & Viktor som dominerar. Det är killarna som dominerar och först på femte plats letar sig tjejerna in genom Molly Sandén, som har ersatt Dolly Style från förra veckan.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – finalen:

1.Oscar Zia

2.Samir & Viktor

3.Frans

4.Panetoz

5.Molly Sandén


Lisa Ajax inlägg engagerar mest

I egna kanaler är det Lisa Ajax som drar det längsta strået. Hon vinner över Oscar Zia när det gäller flest delningar, retweets och likes.


Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – finalen:

1.Lisa Ajax

2.Oscar Zia

3.Ace Wilder

4.Robin Bengtsson

5.Panetoz

Följ allt som händer kring Melodifestivalen på melodikollen.se. Nytt för i år är Melodikollen-TV där Telenor har en reporter på plats på varje deltävling, Instagram-kändisen och hallåan Stefan Larsson (@stefansinstagram). Filmklippen kommer laddas upp på Melodikollen.se.


Utöka er egen bevakning av Melodifestivalen med hjälp av en widget med de topplistor som känns mest intressanta. De plockas enkelt från http://www.melodikollen.se/.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder kronor (2015) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 203 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2015), en omsättning på 128 miljarder norska kronor (2015) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com