Följ Telenor Sverige

Pitchade affärsidé med en tweet – nu ska idén förverkligas

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2015 14:00 CET

Karl, 29, vill ”spelifiera” vardagen för att underlätta studier och träning

Studenten Karl Olofsson från Östersund twittrade hem vinsten i Telenor-initiativet 140pitchen. Nu får han utveckla sin idé om att “spelifiera” viktiga men ibland tråkiga saker i vardagen tillsammans med tre av Sveriges främsta affärsänglar. Vinnar-tweeten löd: ”Använda mobil/data/tv-spel som motivation istället för distraktion genom att koppla spelen till ens tränings- och studieresultat”.

I oktober gick Telenor Företag ut och efterlyste Sveriges bästa affärsidé med kravet att den skulle pitchas på 140 tecken.Under fem dagar dammsögs Twitter och Instagram på affärsidéer av affärsänglarna Magnus Wiberg (Pricerunner), Karolina Räntfors (Tic) och Susanne Falkengren (riskkapitalist känd från Draknästet).

­– Karls 140pitch var intresseväckande och enkel samtidigt som den löser ett vardagsproblem som många kan identifiera sig med. När han sedan utvecklade idén vidare för oss fastnade vi dessutom för hans personlighet och driv, säger Magnus Wiberg, entreprenör och känd för att bland annat ha grundat prisjämförelsesajten Pricerunner.

Juryns motivering lyder: Med hög kreativitet och ett tydligt genomförande har Karl en typisk serie-entreprenörs egenskaper. Han går från att ha startat Nordic skibums-communityn till att spelifiera studier och fritid. Hans 140pitch fångade vår uppmärksamhet och nu ska vi tillsammans få den här idén att flyga!

­– Min affärsidé kopplar samman det verkliga livet med det digitala livet genom gamification. Jag vill låta prestationer i verkliga livet driva innehållet i spel. Till exempel kan föräldrar låsa upp banor i spel åt barnen när de gjort klart läxorna eller så kan viktminskningar i verkliga livet ge ökad hälsa även för spelkaraktären. Det ska bli kul att arbeta vidare på detta tillsammans med Karolina, Magnus och Susanna, säger Karl Olofsson, vinnare av 140pitchen.

Karl studerar systemvetenskap vid Luleå Tekniska Universitet och på fritiden arbetar han med skidåkar-communityn Nordic skibums som han har grundat. Vinsten innebär att han får värdefulla mentorstimmar tillsammans med affärsänglarna, VIP-biljett till DI Gasellen samt ett helårs-abonnemang av Telenor.

Råd från affärsänglarna till blivande entreprenörer:

  • Locka investerare genom att se över det egna nätverket. Se också över etablerade investerarnätverk som till exempel Connect. Ett alternativ är att försöka synas i medier så att investerare hittar dig.
  • Bredda kontaktnätet genom kontorsytor för start-ups så som SUP46 – här finns andra entreprenörer och investerare som varit i liknande situationer.
  • Väl på mötet: var tydlig, ärlig och förklara enkelt och engagerande så de förstår att du kan genomföra din idé med stor drivkraft.
  • Börja med att arbeta med din affärsidé på fritiden. Så småningom kan du kanske gå ner i tid på ditt vanliga arbete för att fokusera mer på din affärsidé.
  • Tänk på att skriva sekretessavtal vid möten, men var inte för rädd för att någon ska sno din idé – det bromsar utvecklingen. Se över patentskydd och upphovsrätt.

Om affärsänglarna:

Magnus Wiberg

Magnus Wiberg grundade Pricerunner och har sedan dess investerat i och hjälpt en mängd e-handelsbolag att växa och nå lönsamhet.

Susanna Falkengren

Susanna Falkengren är advokat, riskkapitalist och investerare. Hon har flera styrelseuppdrag och är delägare i en rad bolag inom medtech, it och innovation. Som investerare söker Susanna det unika, i form av affärsidé eller entreprenör.

Karolina Räntfors

Karolina Räntfors är grundare för Tic som tillverkar en produkt för att enkelt fästa skjortknappar. Produkten har hon utvecklat själv och Tic, som grundades 2009, finns idag över hela världen.

Läs mer om 140pitchen på http://tillganglighet.telenor.se

FAKTA: svenskar och affärsidéer

  • 6 av 10 svenskar (64 %) har eller har någon gång haft en affärsidé.
  • 7 av 10 av dessa (66 %) har någon gång haft tankar på att förverkliga sin affärsidé, men endast 3 av 10 (34 %) har gjort ett aktivt försök.
  • De faktorer som anses viktigast för att man ska våga ta steget och förverkliga sin affärsidé är ”Pengar/finansiering” (27 %), ”Självförtroende” (22 %) och ”Rätt kontakter” (17 %).

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov, på uppdrag av Telenor. Under perioden 22 - 27 september 2015 har sammanlagt 2016 intervjuer genomförts via internet med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com