Följ Telenor Sverige

Samir & Viktor hetast inför andra chansen – men blir omkörda av Zelmerlöw när alla årets artister ställs mot varandra

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2015 12:06 CET

Samir & Viktor är den stora snackisen i digitala kanaler inför andra chansen i Helsingborg. Tittar man däremot på listan över samtliga artister som deltar i årets Melodifestival är det även denna vecka Måns Zelmerlöw som ligger i topp.

Inför varje deltävling tar Telenor, genom tjänsten Melodikollen.se, temperaturen på snacket om artisterna i digitala kanaler. Artisternas egna inlägg, mycket av det som skrivs på bloggar, nyhetssajter och i publika inlägg samlas och presenteras i form av topplistor och jämförelser.

Samir & Viktor mest omtalade inför andra chansen i Helsingborg

Bland de åtta bidrag som deltar i andra chansen pratas det överlägset mest om Samir & Viktor, följda av Kristin Amparo på andra plats. Andreas Weise placerar sig därefter som trea.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast andra chansen i Helsingborg:

  • 1.Samir & Viktor
  • 2.Kristin Amparo
  • 3.Andreas Weise

…Men Måns Zelmerlöw är kung bland alla årets artister

Samir & Viktor får dock se sig slagna av Måns Zelmerlöw när det kommer till artisterna som det snackas mest om totalt sett i årets Melodifestival. De blir även omkörda av Jon Henrik Fjällgren som kniper andraplatsen på listan över de mest omtalade artisterna i årets tävling.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga deltävlingar:

  • 1.Måns Zelmerlöw
  • 2.Jon Henrik Fjällgren
  • 3.Samir & Viktor

Helsingborgarna pratar mest om Kristin Amparo

Bland Helsingborgarna lokalt pratas det mest om Kristin Amparo inför helgens tävling. Hon följs av Dinah Nah som tvåa, och även på denna lista lägger sig Samir & Viktor på en tredje plats.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – lokalt bland Helsingborgarna

  • 1.Kristin Amparo
  • 2.Dinah Nah
  • 3.Samir & Viktor

Samir & Viktor engagerar mest i form av likes, delningar och retweets

När det kommer till de inlägg som fått flest personer att gilla, retweeta och dela har Samir & Viktor även här återtagit förstaplatsen. Förra veckans etta Dinah Nah får nöja sig med en andraplats, följd av Måns Zelmerlöw som trea.

Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:

  • 1.Samir & Viktor
  • 2.Dinah Nah
  • 3.Måns Zelmerlöw
  • 4.Dolly Style
  • 5.Kristin Amparo

Tre artister på topp-tio listan över mest använda hashtags

Även denna vecka är det hashtagen #melfest som används mest i snacket kring Melodifestivalen i digitala kanaler. Hashtags som nämner Melodifestivalen i olika former återfinns på flera platser på topp tio-listan, men #dinahnah intar en sjundeplats följd av #dollystyle som åtta. På tionde plats återfinns också #behrangmiri.

Mest använda hashtags med koppling till Melodifestivalen inför andra chansen i Helsingborg:

  • 1.#melfest
  • 2.#melodifestivalen
  • 3.#mello
  • 4.#helsingborg
  • 5.#melfest2015
  • 6.#mello2015
  • 7.#dinahnah
  • 8.#dollystyle
  • 9.#melfest15
  • 10.#behrangmiri

Samir Badrans muskler populära på Instagram

Den Instagrambild som fått flest att trycka på like-knappen inför andra chansen kommer från Samir Badran från Samir & Viktor. Bilden hade på fredag förmiddag över 17 000 likes.

undefined

Melodikollen.se

undefined

Melodikollen.se samlas publikt publicerat innehåll som artisterna lägger upp på Instagram, Facebook och Twitter - före, efter och under varje tävling. Här samlas det mesta som skrivs om Melodifestivalen på nyhetssajter, i bloggar samt av svenska folkets publika inlägg på sociala medier.

Fakta:

Uppgifterna är hämtade från Melodikollen.se och bygger på publika inlägg från Facebook, Twitter och Instagram och Youtube utifrån etablerade och mindre etablerade hashtags om Melodifestivalen i stort, samt kring deltagande artister och artisters officiella konton. Stötande inlägg, spam, tävlingar etc. har plockats bort. Antalet hashtags och andra parametrar kan förändras vecka för vecka. Melodikollen.se innehåller inte exakt statistik, utan är en temperaturmätare över snacket i digitala medier.

Redovisad period: 02/03 00:00:00 och 06/03 08:25:00.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q4 2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com