Följ Telenor Sverige

Samir & Viktor vinner i sociala medier

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2016 16:47 CET

Samir & Viktor sjunger i sin låt att de ska bada nakna på Sergels Torg och den här veckan har de all anledning att fira. Enligt Telenors tjänst Melodikollen.se är det dem det snackas mest om på sociala medier inför Andra chansen. Gruppen placerar sig dock som andra mest omtalade artister när man ser till samtliga deltävlingar, där Oscar Zia fortsätter att vara ohotad etta.

Sociala medier har visat sig vara en av de viktigaste maktfaktorerna i Melodifestivalen och Telenor mäter för tredje året i rad vilka artister som är hetast på nätet. Melodikollen.se är en tjänst som scannar av sociala medier som bloggar, Facebook, Instagram och Twitter för att mäta vilka artister det pratas mest om. Även artisternas egna inlägg läses in för att mäta hur väl de presterar i antal likes, delningar och kommentarer.

– Den mest dramatiska förändringen i den här veckans mätningar är att Molly Sandén helt försvunnit från listan på de fem mest omtalade artisterna. Samtidigt har Frans, som tidigare låg nere på trettondeplats letat sig upp till tredjeplats. Det ska bli intressant att se vad detta har för inverkan i finalen nästa vecka, säger Elisabeth Lindholm, festivalgeneral på Telenor.

Samir & Viktor största snackisen inför Andra chansen

Samir & Viktor dominerar sociala medier med Instagram som sin starkaste plattform. Panetoz har en stabil andra plats, främst tack vare sin popularitet på Twitter.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast Andra chansen:

1.Samir & Viktor

2.Panetoz

3.Dolly Style

4.Molly Pettersson Hammar

5.Isa

Oscar Zia leder fortfarande snackistoppen för samtliga deltävlingar

Det har börjat röra på sig i topp tre inför andra chansen. Frans, som gick direkt till final i förra deltävlingen, har letat sig upp från plats 13 till plats tre. Molly Sandén som det snackats mycket om under hela turnén, har trillat ned från topp-femlistan.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga deltävlingar:

1.Oscar Zia

2.Samir & Viktor

3.Frans

4.Panetoz

5.Dolly Style

Dolly Styles inlägg engagerar mest

Dolly Style och Panetoz duellerar inte bara i andra chansen, utan också när det gäller vem som fått sina egna inlägg mest omtyckta. I denna duell är det Dolly Style som går ut som vinnare.

Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:

1.Dolly Style

2.Samir & Viktor

3.Lisa Ajax

4.Molly Pettersson Hammar

5.Panetoz

Följ allt som händer kring Melodifestivalen på melodikollen.se. Nytt för i år är Melodikollen-TV där Telenor har en reporter på plats på varje deltävling, Instagram-kändisen och hallåan Stefan Larsson (@stefansinstagram). Filmklippen kommer laddas upp på Melodikollen.se.


Utöka er egen bevakning av Melodifestivalen med hjälp av en widget med de topplistor som känns mest intressanta. De plockas enkelt från http://www.melodikollen.se/.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder kronor (2015) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 203 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2015), en omsättning på 128 miljarder norska kronor (2015) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com