Följ Telenor Sverige

Sifo-undersökning: Familjer bråkar mer om skärmar än om pengar

Pressmeddelande   •  Okt 26, 2016 13:05 CEST

Familjen Hernandez-Hietapakka

Sju av tio barn i åldern 10-15 år uppfattar att deras föräldrar tycker att de sitter för mycket framför skärmar och majoriteten bråkar om skärmtid hemma. Samtidigt är barnens vanligaste syssla på nätet att kommunicera med kompisarna. Tre av fyra barn känner sig utanför om de inte kan gå online. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Telenor som nu lanserar initiativet Skärmliv.

Majoriteten av alla 10-15-åringar (70%) uppfattar att deras föräldrar tycker att de sitter för mycket framför skärmar och fler än hälften (52%) bråkar varje månad med sina föräldrar om skärmtid, enligt en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Telenor. Det är betydligt vanligare att man bråkar om skärmtid än om till exempel pengar.

En tidigare undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Telenor med 1 000 föräldrar visar att nästan en av fem föräldrar är rädd att internet och spel ska göra barnen socialt isolerade.

Samtidigt är det via skärmarna som barnen håller kontakt med kompisarna. Att kommunicera med sina vänner är den vanligaste sysslan på nätet för barn i åldern 10-15 år (77%) följt av streaming och spel, enligt Sifo-undersökningen. Tre av fyra (75%) känner sig utanför i kompiskretsen om de inte kan gå online.

– Många familjer har frågeställningar kopplade till skärmar. Ska man sätta en tidsgräns för hur länge barnen ska få sitta framför skärmarna? Ska man göra skillnad mellan olika aktiviteter framför skärmarna? Och hur påverkar skärmarna våra liv och relationer? Forskningen spretar och alla familjer är olika. Vi vill lyfta den här frågan då vi ser att många av våra kunder har funderingar kring det här, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundinsikt på Telenor.

Telenor lanserar nu konceptet Skärmliv med målet att utforska hur livet med skärmarna påverkar och utvecklar våra relationer. En av de familjer som är en del av satsningen och som har anammat skärmlivet fullt ut är familjen Hernandez-Hietapakka från Stockholm där båda barnen fick en egen surfplatta som spädbarn.

– Vi ser surfplattan som en jättebra kunskapskälla. Många föräldrar är så extremt försiktiga. Våra barn får hålla på med skärmarna i princip hur mycket som helst. Än så länge har vi inte behövt sätta några strukturer, men om våra barn skulle vakna på morgonen och direkt känna att de behövde en Ipad, eller om det kommer en tid då de vill sitta och spela hela dagarna – då behöver vi begränsa, säger Tony, pappa i familjen.

Sifo-undersökningen visar i korthet:

  • Nästan åtta av tio barn i åldern 10-15 år (77%) kommunicerar med sina vänner via skärmar. Bland 15-16-åringar är siffran 90 procent.
  • Tre av fyra (75%) streamar filmklipp eller musik och 73 procent spelar spel.
  • Tre av fyra (75%) känner sig utanför om de inte kan gå online. Tre av tio (30%) skulle känna sig väldigt utanför.
  • Sju av tio (70%) uppfattar att föräldrarna tycker de är framför skärmar för mycket.
  • Mer än hälften (52%) bråkar varje månad om skärmtid. Jämförelsevis så bråkar 14 procent varje månad om pengar.

Om undersökningen
Undersökningen har gjorts av Sifo på uppdrag av Telenor. Totalt har 500 barn i åldrarna 10-15 år intervjuats via Sifos webbpanel under perioden 21 juli– 10 augusti 2016. Barnens föräldrar gav sitt samtycke innan frågorna besvarades av barnen. Vill du få tillgång till hela undersökningen? Vänligen hör av dig till presstjänsten på press@telenor.se.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder kronor (2015) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 203 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2015), en omsättning på 128 miljarder norska kronor (2015) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom

You haven't entered a correct link to your helper.html file for your Hosted Newsroom. Go to Publish and complete the steps.