Följ Telenor Sverige

Telenor förstärker ledningsgruppen med starka branschprofiler

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2015 09:00 CEST

Telenor förstärker den svenska ledningsgruppen med två rekryteringar på nyckelpositioner. Marek Slacik, tidigare vd på Telenor Danmark blir ny affärsområdeschef för konsument. Ny affärsområdeschef för kundkanalerna blir Ulrika Steg, som närmast kommer från Telia som Sverigechef för mobilaffären. Rekryteringarna kompletterar en ny organisation och sker parallellt med flera satsningar som syftar till att ge Telenor Sverige branschens nöjdaste kunder.

– Jag är oerhört glad över att vi kunnat rekrytera två så starka profiler till företaget och ledningsgruppen, säger Patrik Hofbauer, VD för Telenor Sverige. Det här blir en viktig förstärkning i organisationen och bidrar till vårt ökade fokus på nöjda kunder och tillväxt.

Marek Slacik, tidigare vd på Telenor Danmark och nu ny chef för konsument på Telenor Sverige har en unik kompetens inom telekom från marknader som Serbien och Danmark. I Danmark har Marek Slacik bland annat utvecklat kunderbjudandet genom nya produkter och tjänster, samt förbättrat processer gentemot kund. Initiativen har bidragit till att Telenor stärkt sin marknadsposition på en hårt konkurrensutsatt marknad samt stärkt kundnöjdheten betydligt.

– När jag blev erbjuden ta ansvar för konsumenterbjudandet inom mobilt, bredband och tv, var det en möjlighet som var svår att tacka nej till. Jag har haft några bra år som vd för Telenor Danmark och är stolt över det arbetet vi gjort i en av de tuffaste europeiska marknaderna. Jag är särskilt glad över våra resultat kopplade till service och kundnöjdhet. Jag ser fram emot att ta med mig mina kunskaper och göra Telenor ännu bättre för de svenska kunderna. Det ska bli väldigt roligt att komma igång och lära känna medarbetare och kunder, säger Marek Slacik.

Ulrika Steg har flera års erfarenhet av ledande befattningar inom Teliakoncernen, bland annat som ansvarig för konsumentsegmentet, affärsområdeschef för Halebop och närmast som Sverigechef för mobilaffären. Genom sitt arbete har hon en bred kunskap och insikt om de svenska mobilkunderna som är svårslagen.

– Telenor har gjort en imponerande resa på den svenska marknaden och det känns kul att vara med och bidra i den fortsatta resan. Jag har alltid haft ett stort intresse för kundupplevelsen som tillväxtmotor och att driva kundkanalerna känns både kul och utmanande. Det är i kundmötet varumärkeslöftet förverkligas och förstärks. Jag ser fram emot att lära känna alla nya kollegor och en ny kultur, säger Ulrika Steg.

Telenor är mitt uppe i en förnyelse av arbetsmodell och organisation.

– Ett av våra viktigaste mål är att ha branschens nöjdaste kunder. Med rekryteringarna av Ulrika Steg och Marek Slacik får vi viktiga personer in i organisationen med bred erfarenhet och kompetens som kommer bidra på vår resa framåt, säger Patrik Hofbauer.

Ulrika Steg tillträder som Chief Customer Officer den 1 juni 2015.

Marek Slacik tillträder som Chief Marketing Officer den 1 augusti 2015.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag cirka 2,5 miljoner mobilabonnenter, cirka 640 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,8 miljarder kronor (2014) och har cirka 1900 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 33 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 14 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (2014), en omsättning på 107 miljarder norska kronor (2014) och cirka 33 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com