Följ Telenor Sverige

Pressmeddelanden

Var tredje svensk kan inte urskilja falsk information på nätet

Var tredje svensk kan inte urskilja falsk information på nätet

Pressmeddelanden   •   Mar 09, 2018 07:01 CET

Var tredje svensk anser att de kan för lite om källkritik för att kunna ta reda på om fakta, bilder eller annan information online är sann eller inte. Det visar en ny Novus-undersökning gjord på uppdrag av Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt som nu lanserar sällskapsspelet ”Jakten på sanningen” för att uppmuntra till källkritiskt tänkande.

Ny undersökning med lärare: Ökande problem med nätkränkningar bland elever

Ny undersökning med lärare: Ökande problem med nätkränkningar bland elever

Pressmeddelanden   •   Aug 28, 2017 08:05 CEST

Elaka kommentarer, olovliga bildpubliceringar och hot. Över hälften av alla mellan- och högstadielärare i Sverige uppger att skolan de jobbar på har problem med nätkränkningar och nätmobbning bland eleverna. Fler anser att problemen blivit vanligare än tvärt om. Samtidigt tyder resultaten på att mörkertalet är stort och att de flesta fall av nätmobbning aldrig kommer till lärarnas kännedom.

Fri roaming leder till nya semestervanor

Fri roaming leder till nya semestervanor

Pressmeddelanden   •   Jul 27, 2017 08:30 CEST

Nyligen slopades roamingavgifterna inom EU för alla svenska mobilkunder, en förändring som underlättar och förenklar utlandsvistelsen för många. I en ny undersökning med över 1 000 svenskar som har haft fri roaming i EU det senaste året uppger nästan åtta av tio att deras sociala liv på semestern har förändrats. 94 procent säger att det har påverkat semesterkvalitén.

Sifo-undersökning: Surf – barnens nya hårdvaluta

Sifo-undersökning: Surf – barnens nya hårdvaluta

Pressmeddelanden   •   Nov 18, 2016 08:03 CET

​Surf är den nya hårdvalutan för barn. Nästan alla 10-16-åringar har en egen mobil med surf och tre av fyra känner sig utanför när surfen tar slut. Många tycker det är jobbigare att få slut på surf än på pengar. Det visar en ny Sifo-undersökning från Telenor och start-up-företaget Veckopengen med fotbollsspelaren Philip Haglund i spetsen. Bolagen samarbetar nu för att lära barn att surfa smartare.

Sifo-undersökning: Familjer bråkar mer om skärmar än om pengar

Sifo-undersökning: Familjer bråkar mer om skärmar än om pengar

Pressmeddelanden   •   Okt 26, 2016 13:05 CEST

Sju av tio barn i åldern 10-15 år uppfattar att deras föräldrar tycker att de sitter för mycket framför skärmar och majoriteten bråkar om skärmtid hemma. Samtidigt är barnens vanligaste syssla på nätet att kommunicera med kompisarna. Tre av fyra barn känner sig utanför om de inte kan gå online. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Telenor som nu lanserar initiativet Skärmliv.

Barn vill prata mer i skolan om livet på nätet – Telenor och Surfa Lugnt tar Nätprat in i klassrummen

Barn vill prata mer i skolan om livet på nätet – Telenor och Surfa Lugnt tar Nätprat in i klassrummen

Pressmeddelanden   •   Sep 07, 2016 08:07 CEST

Sju av tio 10-15-åringar vill prata mer i skolan om livet på nätet enligt en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av Telenor. Majoriteten uppger också att deras föräldrar bara till viss del eller inte alls har koll på deras nätvanor. Telenor och Surfa Lugnt lanserar därför nu Vuxenläxan; ett kostnadsfritt skolmaterial där eleverna testar vad deras föräldrar kan om barnens nätvanor.

Barn positiva till mobilförbud i skolan

Barn positiva till mobilförbud i skolan

Pressmeddelanden   •   Aug 29, 2016 13:21 CEST

Fyra av tio 10-15-åringar har totalt mobilförbud på sina skolor. Av dem tycker över hälften att förbudet är bra. Det visar en undersökning som Novus har gjort med nära 1 200 elever i årskurs 4-9 på uppdrag av Telenor.

Svenska barnfamiljer semestrar mobilt

Pressmeddelanden   •   Jul 15, 2009 10:14 CEST

En ny undersökning visar att 94 procent av svenska barnfamiljer reser med bil då de semestrar inom Sverige. Bland dem som funderar på att skaffa mobilt bredband säger hela 42 procent att det kommer att användas i bilen. Detta visar en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Telenor*.